Ik vergeet je niet
Het is herfst en de bladeren beginnen te vallen. Buiten wordt het steeds vroeger donker. We willen graag wat kleur binnen brengen in deze donkere dagen. Dat gaan we doen door te werken met verschillende textiele materialen. Onze textielkunstenaar Gea Korpel-Beskers heeft veel ervaring met het maken van bloementapijten. Bloemen zijn in de textielkunst een grote bron van inspiratie. Je ziet ze al eeuwenlang terug op wandtapijten, geschilderd op stof, geborduurd, gepunnikt, geweven van vilt en restjes stof. Bloemen kunnen op talloze manieren worden gemaakt en verwerkt. Laten we dat nu eens samen gaan doen.
Opdracht 1: Samen breien we het voor elkaar!Buiten is het herfst. Tijdens het wandelen worden we verwend met prachtige kleuren. Langzaam vallen de blaadjes van de bomen en verschijnen de takken. Al wandelend met de bladeren knisperend onder je voeten kun je lekker wegdromen. De takken vormen het geraamte van een boom. Wanneer je goed naar een tak kijkt, ontdek je vele vormen en texturen: glad, grillig, recht, splitsingen, kruisingen, knopen, dik, dun, lang, kort. De natuur en met name takken vormen de inspiratie voor deze opdracht. We gaan aan de slag met het maken van onze eigen takken van klei en bedenken er onze eigen verhalen bij. Alle resultaten samen vormt kunstenaar Guusje tot een geheel.
Opdracht 2: De verhalentakHad je als kind ook een lievelingsknuffel of een ander persoonlijk favoriet object? Kinderen kunnen hun knuffel vaak niet missen, ze zijn onafscheidelijk. Als je in de kralenoogjes kijkt, lijkt het alsof je in de ogen van een echte vriend kijkt. Wanneer je ouder wordt, verdwijnen de knuffels naar de achtergrond. Ze worden vergeten en liggen vaak ergens in een hoek van de zolder of in een kast. Met deze opdracht wekken we de knuffel weer tot leven en geven we deze een nieuw bestaan. Vereeuwig alle mooie herinneringen in een nieuw beeld.
Opdracht 3: Vereeuwig je herinneringenStadsdichter Babette van Rijt – de Wijs schrijft bij elke opdracht een bijpassend gedicht. Geïnspireerd door het thema dat de kunstenaars aan de opdrachten meegeven, maakt zij haar eigen tekstuele kunstwerk. Hier kun je ze nog eens teruglezen: